Ofte stilte spørsmål

Her har vi samlet svar på de spørsmål som flest stiller når de kontakter vårt kundesenter. Se om du finner svar på det du lurer på.

Når må eleven stå klar?

Planlagt hentetid oppgis som et tidsrom på ti minutter. Eleven må stå klar ved første tidspunkt. Husk at du kan få varsling om hentetidspunkt på SMS eller i RuterBestilling appen.

Kan vi være sikre på at eleven rekker skolen?

Før skolestart legger vi opp kjøreruter for alle som har fått innvilget skoleskyss. I innkjøringsfasen de første ukene etter ferien kan hentetiden variere noe, men vi garanterer at alle elevene skal komme tidsnok til skolen. Husk at god merking av husnummer gjør det enklere for sjåføren å finne frem til nye adresser.

Hva skjer hvis eleven ikke møter opp om morgenen?

Alle turer kan avbestilles i appen RuterBestilling eller via skjema på kontakt.skoleskyss.no. Husk å avbestille i god tid i forveien. Hvis vi ikke får beskjed, kan dette medføre forsinkelser for andre passasjerer. Dersom eleven ikke møter opp til avtalt henting om morgenen, blir returen fra skolen til hjemmet automatisk avbestilt. Ønskes likevel retur fra skolen reaktiverer du denne i RuterBestilling.

Hvordan avbestiller jeg transporten?

Avbestilling gjøres enkelt i appen RuterBestilling eller ved å kontakte kundeservice. Hvis vi ikke får beskjed, kan dette medføre forsinkelser for andre passasjerer.

Kan jeg oppheve avbestillingen?

Dersom du har avbestilt en transport og angrer, må du foreta en reaktivering innen kl. 17 dagen før. Dette er viktig for at vi skal rekke å planlegge nok kapasitet til våre passasjerer.

Kan jeg gi beskjed til sjåføren?

Relevante beskjeder om transporten til sjåfører skal gå via kundeservice. Avbestilling gjøres i RuterBestilling appen.

Kan eleven ta med ski, sykkel eller akebrett?

Av sikkerhetshensyn kan ikke sjåføren ta med sportsutstyr.

Kan eleven ta med venner hjem?

På grunn av korona-pandemien og nye smittevernsrestriksjoner kan vi i en periode fremover ikke tilby denne tjenesten.

Hvordan forholder skoleskyssen seg til korona-smitte?

Vi tar smittevern på alvor og følger myndighetenes anbefaleringer for smittevern. Ved eventuelle endringer i myndighetenes anbefalinger vil vi sende ut egne varsler på dette og orientere om hvilke tiltak vi iverksetter.

Informerer sjåførene om hvordan barna skal oppføre seg på turen?

Ja, på samme måte som elevene blir påminnet viktigheten av å ta på setebeltet, vil de nå også få muntlig informasjon om viktigheten av å følge avstandsreglene.

Hvor ofte rengjøres busser og taxi?

Sjåførene vil desinfisere håndtak, armlener, sikkerhetsseler og andre berøringsflater med godkjent desinfeksjonsmiddel regelmessig. I tillegg rengjøres buss og taxi daglig.

Vil det være hånddesinfeksjonsmiddel ombord i buss og taxi?

Ja, det vil alltid være alkoholbasert hånddesinfeksjonsmiddel ombord, som kan benyttes etter behov. Men fordi sjåføren vil holde anbefalt avstand til elevene ved av- og påstigning, blir det vanskelig for å spraye hendene til elevene. Vi oppfordrer derfor foreldre til å utstyre barna med eget hånddesinfeksjonsmiddel som de oppfordrer barna til å bruke.

Hvor finner jeg RuterBestilling appen?

Appen kan lastes ned fra Play Store og fra App Store. Husk å holde appen oppdatert for å ha tilgang til nyeste informasjon.

Hvordan virker RuterBestilling appen?

Appen gir deg oversikt over alle turer for en elevkode. Det er også mulig å avbestille direkte i appen. Ved å legge til flere elevkoder under innstillinger i appen, vil du også kunne ha oversikt over flere elevers turer.

Mangler du elevkode?

Kontakt oss via kontaktskjemaet så skal vi sørge for at den blir sendt til deg.